Alma gógyszertárak

Gyógyszertárkereső

A B1-vitamin vízben oldódik, ezért a szervezetünk csak keveset tud belőle raktározni, így fontos, hogy étrendünk minden nap biztosítsa a szükséges mennyiséget. Van azonban néhány meglepő tény, amit sokan nem tudnak erről a vitaminról.

A tiaminként vagy aneurinként is ismert vitamin fő forrásai a teljes kiőrlésű gabonák és az ebből készült élelmiszerek, ételek. Ezeken túl jelentősebb mennyiségben találunk még belőle a májban, a sertéshúsban, a zöldborsóban, a hüvelyesekben, az olajos magvakban, a burgonyában és a céklában, valamint az élesztőben is. Hiányában étvágytalanság, székrekedés, emésztési problémák, alvászavarok, súlyproblémák is felléphetnek, túladagolni viszont szinte lehetetlen, a felesleg a vizelettel kiürül.

Mivel legnagyobb szerepe a szénhidrátok anyagcseréjében, így a szervezetünk energiatermelő folyamataiban van, minél több szénhidrátot fogyasztunk, annál több kell belőle. A táplálkozással foglalkozó szakemberek, dietetikusok szerint legalább 1 mg-ra van szükségünk naponta, de számolhatunk úgy is, hogy 1000 kJ (240 kcal) energiabevitel 0,125 mg B1-vitamint igényel.

5 tény, amit kevesen tudnak a B1-vitaminról

  1. A gabonafélék héjában található belőle a legtöbb. Ezért amikor a korpát eltávolítják a malomban, a B1-vitamin négyötöde is eltűnik a fehér lisztből. Ezért érdemes teljes kiőrlésű lisztet használni, teljes kiőrlésű gabonafélékből készült élelmiszereket fogyasztani, mert azokban jelentősen több B-vitamin marad.
  2. A fehér kenyérben tehát eleve nem számíthatunk túl sok B1-vitaminra, azonban ha például pirítóst készítünk belőle, azzal - miután a B1-vitamin hőérzékeny - a maradék mennyiség még egyharmada vész kárba.
  3. Néhány élelmiszer növeli a B1-vitamin-szükségletünket. Ilyen például a gomba, a feketeribizli vagy éppen a kelbimbó. Az italok közül leginkább az alkohol ilyen, de a kávé, illetve a tea fogyasztása is emeli a szervezetünk B1-vitamin igényét.
  4. A B1-vitamin megfelelő bevitele segít az érelmeszesedés (atheroszklerózis) rizikójának csökkentésében.
  5. Hőérzékenysége miatt is érdemes kímélőbb konyhatechnikai eljárásokat választanunk. Ha egy szelet húst olajban sütünk ki, a B1-vitamin tartalmának akár fele is elbomlik, míg ha grillezzük, akkor csak körülbelül az egyharmada.
facebook-share Megosztás