Alma gógyszertárak

Gyógyszertárkereső

Csoki, chips, nápolyi... A modern kor emberének egyik kifejezetten rossz szokása, hogy ilyen vagy olyan okok miatt folyamatosan az édes és sós csemegékhez nyúl.

Ezekkel nem csak az a nagy probléma, hogy rengeteg felesleges kalóriát tartalmaznak, hanem sok esetben értékelhető tápanyag egyáltalán nincsen bennük. A rossz szájhigiénia, a már gyermekkorban megjelenő fogszuvasodás, vagy éppen a kilóink növekvő száma is visszavezethető arra, hogy gyakran az étkezések között is falatozunk. Az élelmiszeripar pedig természetesen minden korábbinál szélesebb választékkal asszisztál ehhez, nem csoda tehát, hogy nehezen állunk ellent az ínycsiklandó édességeknek és a rengeteg sót, valamint szénhidrátot tartalmazó falatoknak. Cikkünkben néhány hasznos tanáccsal szeretnénk segíteni azoknak, akik egészségügyi okok miatt visszaszorítanák a nassolnivalók fogyasztását. 

1. Teljes értékű étrend

Tudta, hogy a nassolási vágy hátterében gyakran az egyszerű éhségérzet, pontosabban a tápanyaghiányos táplálkozás áll? A teljes értékű étkezést nem véletlen hangsúlyozzák az edzők, dietetikusok és egészségügy területén tevékenykedő szakemberek. Érdemes alaposan megválasztani, hogy vásárláskor mi kerül a kosarunkba, hiszen sok tényleges tápanyag nélküli készítmény sorakozik a polcokon. A friss zöldségek, gyümölcsök viszont nem csak egészségről gondoskodnak, de a sós és az édes ízek iránti vágyat is képesek csökkenteni.

2. Fontos a folyadék

Számtalanszor bizonyítást nyert, hogy ha ránktör a nassolási vágy, tulajdonképpen nem is kellene azonnal a szilárd ételek után nyúlni, ugyanis az éhségérzet hátterében gyakran a szomjúság áll. Legalább napi két-három liter folyadék elfogyasztása ajánlott, de a fizikai aktivitás és a hőmérséklet függvényében ennél több is szükséges lehet. Persze a rostos gyümölcslevek, az energiaitalok, valamint a kávé és az alkohol nem tartoznak a javasolt kategóriába. Jó ötlet lehet a nassolás csökkentéséhez az, hogy ha hirtelen megkívánjuka csokoládét vagy a chipset, akkor először igyunk meg legalább fél liter vizet. Ha a víznél tartalmasabbra vágyunk, akkor készítsünk friss gyümölcsökből vagy zöldségekből smoothie-t, amivel akár egy étkezést is kiválthatunk.

3. Egészséges alternatívák

Az egészséges életmód természetesen nem jelenti azt, hogy teljesen le kell mondani a nassolásról. Az viszont nem mindegy, hogy mit választunk. A friss gyümölcsök a bennük megtalálható cukortartalomnak köszönhetően remekül csillapítják az édesség iránti vágyat. Ha pedig sós ízekre vágyunk, a friss, ropogós zöldségek és a hozzájuk kínált mártogatósok, krémek nagyon jó alternatívát jelenthetnek. Rendkívül egyszerű elkészíteni a fokhagymást tejfölt, az avokádókrémet, a humuszt. 

4. Eleget pihenünk?

A szervezet tudat alatt tisztában van azzal, hogy mire van szüksége. Ha nem alszunk eleget, vagy a szellemi túlterhelés miatt folyamatosan fáradtak vagyunk, esetleg sok a stressz az életünkben, valószínűleg jobban fogjuk kívánni az édes nyalánkságokat. Mivel fogyasztásuk örömet okoz és gyors energiát ad, ezért nem ritka, hogy a stresszoldás eszközeként is tekintünk a csokoládékra, süteményekre, különösen egy fárasztó nap közepén. Igyekezzünk más módszereket találni a feszültség elleni küzdelemhez, és koncentráljunk a pihenésre, relaxálásra, ahelyett, hogy az élet minden területén megpróbálnánk "túlteljesíteni". 

5. A sport ebben is segít!

A rendszeres testmozgás fontosságára nem lehet elégszer felhívni a figyelmet, és ez akkor sincs másként, ha a nassolnivalók kerülése kerül szóba. Ha folyamatosan a csokik és sós rágcsálnivalók után nyúlunk, és nem tudunk ellenállni ezeknek a falatoknak, akkor érdemes olyan elfoglaltságot keresni, amelyek elterelik a figyelmet. A sport például a pánikbetegség esetén éppen úgy segítséget nyújthat, mint az állandó nassolhatnék kapcsán. Bár a kettő terület nem említhető egy lap alatt, mégis tény, hogy az érzelmekkel összefüggésbe hozható, a pszichét vagy a testet károsító szokásokon valamivel egyszerűbb változtatni akkor, ha a sport életünk részét képezi. Az edzésektől megkaphatjuk azt a fajta feltöltődést és lelki megnyugvást, amelyet korábban csak egy tábla csokoládétól vártunk.

6. Mi áll a háttérben?

Ha néhanapján bekapunk egy-két kocka étcsokit, vagy megengedünk magunknak egy szelet süteményt, az még nem jelent kontrollálhatatlanságot. Sőt az egészséges, kiegyensúlyozott étrendben igenis helyet kaphatnak az édességek, az olajos magvak és más nassolnivalók - természetesen mértékkel! A tapasztalatok azonban sajnos azt mutatják, hogy a legtöbb ember számára nehézséget okoz a mértékletesség. Fontos, hogy feltérképezzük, esetünkben mi áll a nassolási vágy hátterében, melyek a kiváltó tényezők, melyek miatt a chips vagy a csokoládé után nyúlunk. A munkahelyünkön sok a feszültség, vagy a magánéletünkben nincs minden rendben? A nassolástól pillanatnyi boldogságot remélünk, vagy ezzel próbáljuk túlélni az unalmas és egyhangú napokat? Legyen szó bármilyen, étkezéssel kapcsolatban felmerülő problémáról, a háttérben nagyon gyakran az érzelmek és a lelki egyensúly hiánya állnak. Ha ezeket "rendbe tesszük", akkor az egészséges szokások kialakítása is könnyebb lesz.

facebook-share Megosztás