Gyógyszertárkereső
Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Asperiores harum iure, iusto quam rem vel?
Alma+ alkalmazás Töltsd le te is és próbáld ki
azonnali kedvezményeinket!
App qr code

Vizsgálatok szerint a diákok sokkal jobban teljesítenek a szellemi megmérettetéseken, ha nem korán reggel kell helyt állniuk.

Az eddig hittekkel ellentétben a kutatók azt gondolják, hogy nem egészséges a korán kelés. Szerintük ugyanis azok a diákok, akik nem korán reggel, hanem csak délelőtt ülnek be az iskolapadba, sokkal jobb eredményeket érnek el, mint azok a társaik, akik már hajnalban felkelnek.

Az Oxfordi Egyetem négy évig tartó vizsgálatában azt tanulmányozza, hogy javulnak-e a vizsgaeredmények, ha később kelnek a diákok. Több mint száz angol középiskola 10. és 11. évfolyamra járó, GCSE-vizsgák előtt álló tanulói vesznek részt a vizsgálatban, amely azokon a tudományos bizonyítékokon alapul, amelyek arra utalnak, hogy a tizenévesek biológiai órája egyáltalán nincs összhangban a hagyományos tanítási idővel. A North Tyneside-i Monkseaton Gimnáziumban végzett úttörő kutatás során már 2009-ben kiderült, hogy 19 százalékkal javultak a fő tantárgyakból szerzett érdemjegyek, amikor egy órával később kezdődött az iskola.

A 2018-ig tartó hat vizsgálatban összesen több mint 60 ezer tizenéves vett részt. "Tudjuk, valami furcsa dolog történik tizenéves korunkban, úgy tűnik, mintha nem lennénk összhangban a világ ritmusával. A szülők azt hiszik, azért, mert lusta a tini, és szerintük mindent megoldana, ha korábban menne aludni. A tudomány azonban azt mondja, reggel lenne szükség több alvásra" - magyarázta Collin Epsie, az alváskutatás vezetője. A tizenévesek biológiai órája általában kétórás késést mutat a felnőttekéhez képest. A neurológusok szerint biológiai hajlamuk szerint éjfél körül mennének aludni és reggel 9-10 óra között lennének teljesen éberek és tettre készek. A biológiai óra ezt a beállítást követi a lányok körülbelül 19, a fiúk 21 éves koráig.

Egy másik kutatás is alátámasztja ezt a nézetet. E szerint hajnalig ébren maradni, aztán reggel sokáig aludni nemcsak jó, hanem kimondottan hasznos, legalábbis ezt derítette kiDr. Philippe Peigneux és kutatócsoportja a Liege-i egyetemen. Korábbi felmérések már kimutatták, hogy a rendszeresen sokáig alvók átlagban intelligensebbek, és többet keresnek, mint a korán kelők. A kísérletben részt vevőket két csoportra osztották, akikre a pacsirta, illetve bagoly kódneveket ragasztották.

Okosabb  aki sokaig alszik 16 9

A pacsirták voltak azok, akik korán feküdtek le, és korán keltek, a baglyok pedig a sokáig ébren maradó, későn kelő típusok. A kísérleti alanyoknak teszteket kellett kitölteniük közvetlenül ébredés után, illetve tíz órával később, délután is, valamint az agyi aktivitásukat műszerekkel is mérték. Kiderült, hogy a baglyok sokkal jobb eredményeket értek el a teszteken, és az MRI is erősebb aktivitást mutatott az agyukban, mint a pacsirtáknál, annak ellenére, hogy mindkét csoport ugyanannyit aludt, és az ébredéstől számítva ugyanannyi idő telt el mindkét csoport számra a teszt kitöltéséig.

A későn kelés a vizsgálati eredmények szerint jót tesz a gondolkodás sebességének és a memóriának is. Dr. Peigneux szerint az, hogy korán kelésre, vagy sokáig alvásra vagyunk inkább hajlamosak, genetikailag dől el, és egészen az őskorig nyúlik vissza az eredete, amikor is a korán a zsákmány nyomába eredő vadászok, és az éjjelente a törzsre vigyázó őrök voltak az első baglyok és pacsirták.

facebook-share Megosztás

Jelentkezz be Alma+ fiókodba,
vagy regisztrálj és hozd létre most!
Törzsvásárlói kártyaszámodat a plasztik kártyád
hátoldalán találod.
Tipp: 250100-al kezdődik a kártyaszám
Card number illustration
Patikus az applikációt alánlja az ügyfélnek
Patikai ajánlásra érkeztél? Add meg patikai ajánló kódod a részvételhez.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam porta lorem quam, id vestibulum nibh pulvinar et. Orci varius natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere