Alma gógyszertárak

Gyógyszertárkereső

Noha egyre több helyen épül rekortánborítású pálya, a betonon való futásnak nem csak az lehet az alternatívája, hogy fölkeressük a hozzánk legközelebbit, hanem az is, ha kimegyünk a szomszédos erdőbe, zöldterületre. Hogyan készüljünk a terepfutásra?

A terepfutás egyre népszerűbb, akik egyszer elkezdik, gyakran mondják: többet nem akarnak sem betonon, sem rekortánon futni. Nem véletlenül, hiszen ez a sportág a természet közelsége miatt nyugtató hatású, kellemessé teszi a friss levegő és a madárcsicsergés is. Szintén előny, hogy a terepfutás kevésbé monoton, változatosabb a ritmusa is. Itt ugyanis szintemelkedések vannak, köveket, különböző tereptárgyakat kell kikerülni, átugrani.

 

Minden rendben?

Sokan amiatt tartanak a terepfutástól, mert azt gondolják, esetében nagyobb a sérülésveszély, de ez nincs így, sőt. Mivel itt folyamatosan változik az iram, a lépéshossz, a testtartás és a talajfogás mikéntje, csökken az ismétlődő terhelés okozta sérülések kockázata. A mozgásra erről függetlenül figyelni kell, a lépéseknek könnyűnek kell lennie, nem szabad trappolni, a lábat odacsapni a talajhoz. Annak, aki terepfutásra adja a fejét, a nekiindulás előtt érdemes elmennie egy szemészeti vizsgálatra is, ha pedig kiderül, hogy gond van a látásával, beszereznie kontaktlencsét. Ez még kis dioptriánál is fontos, terepen ugyanis a textúrák, minimális szinteltéréseinek észlelése is kulcskérdés.

 

Kulcsszerepben a cipő

A megfelelő cipő kiválasztása a terepfutásnál is fontos, nem szabad azt gondolni, hogy itt az ízületeket mindenképp kevesebb terhelés éri. Vásárláskor nézni kell, hogy a terep, amin futni fogunk, milyen jellegű. Például aki döngölt, kemény talajon kocog, annak érdemes aszfaltra való futócipőt beszereznie, hagyományos terepcipőre inkább azoknak van szükségük, akik nem döngölt terepen mozognak. Ezeknél fontos a jó kapaszkodóképesség, a felső rész komolyabb strapabírása. Az ilyen lábbeliknek másfajta a talpa is: nem olyan kemény, mint az aszfaltcipőké, hanem azoknál sokkal puhább. Stabilitásuk is jobb, a csillapítóképességük viszonyt kisebb, mivel ez esetben arra kevésbé van szükség. A legjobb egyébként az, ha a lábbelit kifejezetten futóboltban szerezzük be, ott ugyanis biztosan tudnak szakszerű tanácsot adni.

Indulás előtt: tervezzünk

Van egy dolog, amiben nagyon különbözik a terepfutás a lakóhelyünk környékén való kocogástól: sosem tudhatjuk előre, mi vár ránk a terepen, és mennyi idő alatt tudjuk majd leküzdeni a kitűzött távot. Ezért tervezzük meg előre az útvonalat, és ne hagyjuk ki a számításból - főleg, ha ismeretlen terepen fogunk futni - az eltévedés lehetőségét sem. Délutáni, koraesti futásnál arra is készüljünk fel arra, hogy ránk esteledhet.

Muszáj bemelegíteni

A terepfutásnak nem szabad egyből nekivágni, amint beszerezzük a megfelelő cipőt, fontos előtte picit erősíteni, bemelegíteni. Erre mindig figyelni kell, itt ugyanis nem csak a szokásos izmok dolgoznak, hanem azok is jobban terhelődnek, amelyek az egyensúlyi állapot felvételét, megtartását segítik. Emiatt lehet jó, ha ezeket is bejáratjuk szökdeléssel, fél lábon való egyensúlyozással.

 

Változatok terepre

Terepfutni bárhol lehet, akár egy sík terület földútjain, vagy éppen szántóföldek közti traktorútvonalon is. Budapesten népszerű terep a Normafa és a Hármashatár-hegy, a Népliget és a Városliget. Aki nem lakik közel ezekhez a területekhez, az minden további nélkül kimehet kocogni a hozzá közeli területekre, Dél-Budán például nagyon kedvelt helyszín a Kamaraerdő. Alkalmasak terepfutásra a klasszikus túraúrvonalak is, a Teljesítménytúrázók Társasága például gyakran meghirdet útvonalakat terepfutóknak is.

facebook-share Megosztás