Alma gógyszertárak

Gyógyszertárkereső

Bár a koleszterinszintünkre mindig oda kell figyelni, az ősz beálltával jól tesszük, ha előnyben részesítjük azokat az ételeket, amelyek nem növelik, vagy éppen csökkentik ezt az értékünket.  

Magas koleszterinszintet okozhatnak a hideg evszakok 16 9

A koleszterinszint az évszaktól függően is változik, a téli hónapokban kissé emelkedik, melegben pedig inkább csökken.A téli hónapokban a nyáriakhoz viszonyítva a koleszterinszint emelkedése nagy valószínűséggel a télen jellemző mozgásszegényebb életmód és a zsíros ételek gyakoribb fogyasztása tehető felelőssé - állítják amerikai szakemberek. Korábbi vizsgálatokból már kiderült, hogy a szívinfarktusok és a szívbetegségre visszavezethető halálesetek száma a téli hónapokban megemelkedik, ezért ezúttal azt vizsgálták, hogy vajon a koleszterinszint is mutat-e hasonló ciklikus ingadozást. A magas koleszterinszint ugyanis növeli a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát. A több mint 2,8 millió amerikai felnőtt bevonásával végzett vizsgálatból az derült ki, hogy a hidegebb hónapokban jellemzően magasabbak a rossz koleszterin értékek, mint nyáron. Az eredmény ráadásul egybevág több korábbi, kisebb mintán végzett kutatás megállapításaival, és felveti annak a kérdését, hogy mi állhat a jelenség hátterében. A kutatók szerint a probléma kiváltó oka a téli időszakban elfogyasztott zsíros ételek és a lustaság. Ilyenkor ugyanis kevesebbet mozgunk, szeretünk több időt a meleg szobában tölteni, ráadásul gyakrabban kívánjuk a zsírosabb, tartalmasabb ételeket is, mint a 30 fokos melegben. A hideg hónapokban ráadásul kevesebb napfény éri a bőrünket, és a szervezet D-vitamin-szintje is alacsonyabb, és ezt már korábban összefüggésbe hozták a "jó" és a "rossz" koleszterinszint arányával.

A koleszterinre természetesen szüksége van a szervezetnek, de csak megfelelő mennyiségben. A túl magas koleszterinszint ugyanis súlyos károkat okozhat az egészségünkben. Ha túl sok koleszterin van a szervezetünkben, akkor ez lerakódhat az érfalakon, úgynevezett plakkokat képezve. A plakkok leszűkítik a vérereket, és teljesen el is zárhatják az áramló vér útját, ez pedig agyvérzést vagy szívinfarktust is okozhat. A koleszterincsökkentés legjobb módja, ha telítetlen zsírsavakban gazdag ételeket eszünk, azaz mellőzzük a zsíros húsokat, a süteményeket, a kelt tésztákat. A rostdús élelmiszerekről több kutatás is bizonyította, hogy hozzájárulnak a koleszterinszint csökkentéséhez. Reggelire érdemes teljes kiőrlésű gabonákat, zabkását vagy müzlit enni, ebédre pedig hüvelyeseket. Sok rost található emellett a zöldségekben és a gyümölcsökben és a barna rizsben is. 

Nem minden zsiradék ártalmas azonban, így az omega-3 zsírsavaknak például szív- és érrendszert védő hatásaik is vannak, és segítik csökkenteni a káros LDL-koleszterin, illetve a trigliceridek szintjét. Emellett az agyunknak, a bőrünknek és az érzékszerveinknek is jót tesznek. Az omega-3 zsírsavak nagyszerű forrása a hering, a lazac, a makréla vagy a szardínia. Az avokádóban több olyan vegyület is található amelyek hatékonyan csökkentik a magas koleszterinszintet. A fokhagyma szintén jó koleszterincsökkentő, emellett javítja a szervezet ellenálló képességét, vértisztító hatású, segít megelőzni a vérrögöket, és csökkenti a vérnyomást. Az olajos magvak, diófélék, például a mandula, a kesudió vagy a dió nemcsak egészséges zsírokban gazdagok, de olyan mikrotápanyagokat is tartalmaznak, amelyeknek nagy szerepül van a szív egészségének megőrzésében, például magnéziumot és az E-vitamint. Az olajos magvakat fogyasztók körében kevesebb a szív- és érrendszeri megbetegedés.

Az áfonya a benne lévő pterosztilbén nevű vegyület miatt a gyógyszerekkel összemérhető mértékben képes csökkenteni a koleszterinszintet. Korábbi kutatások azt is bizonyították, hogy az áfonyában lévő antioxidánsok a rossz koleszterinszintet igen hatékonyan csökkentik. Az olívabogyó és az olívaolaj a bennük lévő telítetlen zsírsavak által védenek a cukorbetegség és a szívbetegségek ellen, valamint csökkentik a rossz, és növelik a jó koleszterin szintjét. A lenmag és lenmagolaj védik a szívet és javítják a koleszterinszintet. A jó minőségű szójatermékek önmagukban ugyan nem csökkentik a koleszterinszintet, de a zsíros húsokat helyettesítve mindenképpen egészséges fehérjeforrást biztosítanak. A leveles zöldségek, pédául a spenót rendkívül rostdúsak, emellett sok bennük a koleszterinszintet csökkentő, lutein nevű karotinoid, amely gyulladásgátló hatása révén segít megelőzni a szívbetegségek kialakulását, de rendkívül jó hatással van a szem egészségére is. A tengeri alga omega-3 zsírsavakban gazdag, ezáltal hatékonyan csökkenti a koleszterinszintet.  A sovány csirke- és pulykahús, valamint az őz- és a vadhús is elsőrangú helyen szerepel a koleszterincsökkentő ételek listáján, ahogyan a vörösbor is.

 

facebook-share Megosztás