Alma gógyszertárak

Gyógyszertárkereső

Az alváshiány káros egészségügyi következményeinek hosszú a listája, nemrég pedig szakemberek azt is megállapították, hogy sok esetben az elhízás hátterében is ez az ok állhat.

Francia kutatók úgy vélik, hogy az elhízás hátterében az egyik legfontosabb környezeti tényezőként az alváshiány áll. A szakemberek tizenkét átlagos testsúlyú, egészséges fiatalember étkezését, alvását és energiafelhasználását követték nyomon kétszer 48 órán át. Az egyik periódusban saját életritmusuk szerint töltötték el a két napot az önkéntesek, a másik 48 órában azonban az egyik éjszakai alvásukat négy órára korlátozták. Miután éjjel kettőkor kerültek ágyba, reggel hatkor már fel is ébresztették őket. A kísérlet során a fiatalok annyit ehettek, amennyit akartak. A kutatók megállapították, hogy a rövidre szabott alvás után a férfiak átlagosan 22 százalékkal több kalóriát vettek magukhoz egy nap alatt, mint akkor, amikor hagyták őket nyolc órát aludni. Kiderült, hogy reggelire és vacsorára többet ettek, mint kipihenten, ebédre azonban nem. Átlagosan 560 kalóriával emelkedett a bevitt energia a kipihent napokhoz képest. A kutatók evolúciós okokat sejtenek az energiatárolásra való hajlam megjelenése mögött. Laurent Brondel, a kutatás vezetője felhívja a figyelmet arra, hogy az alvás nem pusztán elvesztegetett idő, hanem a regenerálódási folyamaton kívül számos más funkciója van, például az energiatárolás vagy az emlékezés.


Más vizsgálatok rávilágítottak arra, hogy a kevesebb alvással kevesebb zsírt éget el a szervezet, és sokkal több idő marad a nassolásra is. A kevés alvás oly módon befolyásolja a hormonok szintjét, amely még a legelszántabb diétázó erőfeszítéseit is alááshatja. Az alváshiány ugyanis megnöveli az éhségérzetért felelős grelin hormon szintjét, és csökkenti a jóllakottságot jelző leptin szintjét. Utóbbi szintje normális esetben éjszaka megemelkedik, és alvás közben azt jelzi a szervezetünknek, hogy nem kell ennie, napközben viszont csökken, amikor az energiához táplálékra van szükségünk. Kevés alvás után az egyensúly felborul, az alacsonyabb leptinszint azt jelenti, hogy evés után még mindig éhesek maradunk, a grelin pedig még tovább fokozza a problémát azzal, hogy serkenti az étvágyunkat. Ez azt eredményezi, hogy a nyugtalan éjszaka sokkal többet eszünk, anélkül, hogy jóllakottságot éreznénk.Szakemberek szerint ezért nagyon fontos a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás.

facebook-share Megosztás