Alma gógyszertárak

Gyógyszertárkereső

Idén a karácsonyi jövés-menés szerényebb, csak a szűkebb család találkozhat. Ráadásul a tavasz is messze van, így az ünnepek után még könnyebben érezhetjük magunkat kedvtelennek, lehangoltnak. Ez az erőtlenség persze nem klasszikus depresszió, de mindenképp foglalkozni kell vele.

Bár alapvetően ehhez kötjük, az ünnepek utáni depresszió nem csak amiatt jelentkezhet, mert karácsony után visszacsöppenünk a szürke hétköznapokba. A lehangoltságnak, kedvtelenségnek kedvez az is, hogy mindez télen történik, amikor kevesebb napfény ér bennünket, az idő is rosszabb, kevesebb programra van lehetőségünk. A fényszegény időszaknak már önmagában sincs jó hatása a pszichére, a napfény hiányának pedig ezen túlmenően is sok negatív hatása van. Gyakori miatta a D-vitamin-hiány, ami nem csak a csontritkulás rizikóját növeli, hanem egyebek mellett fáradtságot, koncentrációs zavart okozhat.

 

Muszáj pótolni

A testi-lelki problémák megelőzése miatt fontos, hogy ha eddig nem tettük, legalább a karácsonyi időszak után fogyasszunk külön D-vitamint. Szintén tél végén jelentkezik gyakran vashiány, ami apátiát, kedvtelenséget egyaránt okozhat, csökkenhet miatta a szexuális vágy is. Ha vérszegénységről még nincs szó, csak vashiányról, táplálkozással is rendezhető a probléma. Figyelni kell például arra, hogy az étrendbe hús és máj is megfelelő arányban kerüljön, fogyasszunk hüvelyeseket és teljes őrlésű liszteket. Érdemes tudni, hogy a növényi eredetű vas kevésbé hasznosul a szervezetben, emiatt fontos inkább vegyes étrendre törekedni.

Mozgás, mozgás és mozgás

Fontos a rendszeres testmozgás is, nélküle az ünnepek utáni lehangoltságot nehéz feledni. Emiatt erre akkor is törekedni kell, ha a borús, nyirkos időben semmi kedvünk kimenni sétálni, kocogni. A mozgás azért is jó, mert miatta a szervezetben endorfin képződnek, ami javítja a közérzetet. A kimozdulás a járvány alatt azért is hasznos, mert szabadban legalább találkozhatunk ismerősökkel, így csökken a szociális elszigeteltség. A napsütötte hétvégéket pláne érdemes a szabadban tölteni. Idén fontos az is, hogy csínkán bánjunk az újévi fogadalmakkal, hiszen a koronavírus könnyen keresztbe húzhatja a számításokat – ráadásul sokan még békeidőben is túlzásba viszik a fogadkozást, ami utána kudarcélményt okoz. Érdemes inkább kisebb dolgokat megfogadni, olyasmit, amit biztosan meg tudunk tartani.

Azt semmiképpen nem szabad elfelejteni, hogy ha nem csak depresszív állapotról van szó, hanem depresszióról – ami már konkrét betegség – mindenképpen pszichiáter segítségére van szükség. Ilyenkor fontos a gyógyszeres kezelés és a pszichoterápia is. Emiatt kell orvoshoz fordulni olyan esetekben, amikor a depresszív tünetek nem múlnak, csak súlyosbodnak.

 

facebook-share Megosztás