Alma gógyszertárak

Gyógyszertárkereső

A stressz nem csak a mentális állapotra van rossz hatással, hanem okozhat akár egészen komoly testi tüneteket is. Miképp befolyásolja a folyamatos feszültség a szervezet működését, és milyen panaszokat válthat ki testszerte?

A kutatásokból már régóta tudjuk, hogy a stressz a szervezet működésére komoly hatással van. Vizsgálatok például igazolták, hogy a feszült és szorongó, gyászoló és depressziós emberek immunrendszere rosszabbul funkcionál. Ez magyarázza azt is, hogy ilyen állapotokban gyakori a visszatérő nátha, könnyebben alakulnak ki felső légúti fertőzések.

 

Vannak olyan panaszok is, amelyeket még az átlagember is könnyen észlelhet saját testén stresszes időszakokban. Klasszikusan ilyen az izomfeszülés, ami egészen komoly hát- és nyakfájdalmakat okozhat, de szembetűnő lehet a folyamatosan magas pulzus is. Mivel a tartós stressz a szervezetet nagyon kimeríti, jellemző tünet az állandó fáradtság is.

 

Komoly baj, ha tartós

A stressz igazán komolyabb kárt akkor okoz, ha tartós. Ha ugyanis az ilyen helyzetek csak rövidek, akkor csak megemelkedik az adrenalinszintünk, a vérnyomásunk és a pulzusunk, képesek lehetünk leküzdeni a problémákat. Ám ha a feszültség tartós, akkor beindulnak komolyabb testi folyamatok is. Például olyan hormonváltozások, vérnyomás- és pulzusingadozások, amelyek hosszabb távon komolyabb kardiológiai és belgyógyászati problémákhoz is vezethetnek.

A stressz vegetatív idegrendszeri hatásokon keresztül a legkülönfélébb betegségeket idézheti elő, kialakulhat miatta például gyomorfekély és magas vérnyomás, de akár olyan bőrpanasz is, mint az ekcéma.

 

Megelőzni a bajokat

Ahhoz, hogy a stressz nyomán kialakuló panaszokat ne kezelni kelljen, hanem eleve meg lehessen előzni, fontos figyelni a mentális egészségre – ha pedig azt érezzük, hogy baj van, időben segítséget kell kérni pszichológustól, pszichiátertől. Enyhébb esetben elég lehet az is, ha elkezdünk rendszeresen sportolni, például futni vagy úszni, annak ugyanis jelentős feszültséglevezető hatása van. Más okból, de hasznosak lehetnek az olyan mozgásformák is, mint a jóga vagy a tai chi. Érdemes lehet elsajátítani relaxációs technikákat, megismerkedni az autogén tréninggel. És persze segít az is, ha erősítjük a szociális kapcsolatainkat, járunk például társasága, főzőklubokba, új hobbik kapcsán barátságokat kötünk.

facebook-share Megosztás